“Vildt”, “kaotisk” og “ikke set i tyve år”

I de her dage bruger jeg en del tid på at se på røde, grønne og blå prikker, der bevæger sig rundt på et digitalt verdenskort.
Det gør jeg, fordi den første container fra Bali-Bali læsset med alle jeres ordrer på håndlavet interiør fra Bali er på vej mod Danmark.

Da jeg for tre dage siden tjekkede, var den ombord på skibet ‘Rotterdam Bridge’ et sted mellem indonesiske Surabaya og Singapore. Jeg kunne se, at der var 27 grader, hvor skibet befandt sig, at vinden kom fra nord og at det sejlede under flaget Marshall Is. Mens ‘Rotterdam Bridge’ dagen efter brød bølgerne med 8,4 knob i timen, læste jeg mig frem til, at skibet blev bygget i 2001, er 260 meter og langt og 32 meter bredt, og at vores container sandsynligvis ville være en blandt de 4253 containere, skibet kan bære.

En gyser

De første 450 kilometer til Singapore blev tilbagelagt på fire dage, og nu står containeren i det, der bliver kaldt verdens hovedstad for skibsfragt. Singapore er verdens mest travle havn, når det kommer til at laste containere fra et skib til et andet, og jeg satser på, det gør dem ekstra dygtige, for vores container skal i Singapore lastes på skibet ‘Louvre’, der skal bringe tingene til den tyske by Hamborg.

Det har været lidt af en gyser med den containerfragt. Først steg med prisen på vores container med 100 %. Det skyldes – endnu en – konsekvens af covid. Da pandemien ramte i det tidlige forår, forventede flere af de store rederier, at handlen ville gå i stå, og derfor tog de mange skibe ud af flåderne. Det modsatte skete. I det hele taget har skibsfragt de seneste måneder udviklet sig til et domino-skred af uheldige sammenfald: På grund af restriktioner er der mindre kapacitet i både Singapore og Kina, som er to store centraler for skibsfragt/en stor del af verdens containerflåde er lige nu strandet inde i midt i USA/der er mangel på folk til at læsse af og på og sådan kunne jeg blive ved. Jeg har i ugevis fulgt små virksomheder, der har forgæves har ventet på deres containere. Så før containeren skulle afsted, skrev og ringede jeg til folk i både Maersk og DSV, der er førende inden for skibsfragt. En i Maersk skrev, at plads på skibe i øjeblikket var “et kæmpe problem”. En anden kaldte containerfragt “kaotisk”, mens en højt placeret medarbejder i DSV konstaterede: “Skibsfragt har ikke været så sindssygt i de tyve år, jeg har fulgt det.”

Containeren bliver fyldt til bristepunktet. Og der blev endda plads til lidt ekstra skamler og bakker.

Lastet til bristepunktet

Derfor var lettelsen stor, da pak Wayan, som ejer et shippingfirma på Bali, efter flere ugers forsøg ringede og sagde, at han havde sikret os plads på skibe hele vejen til København (Eller “Staden”, som der står i fragtpapirerne). Det blev dyrt, men den kom afsted.

Jeg er så glad for, at vi ikke fragter luft, fordi det både er dyrt og dumt i forhold til miljøet. Da lågene kan tages af sideborde/skamler, har jeg været på jagt efter noget at putte ned i skamlerne, og løsningen blev håndflettede tasker og solskærme, som bliver produceret af lokale kvinder i en landsby tæt på mit hus i Ubud.

Tingene er lavet af naturlige materialer. Strandtasken er for eksempel flettet i søgræs, som kan samles på stranden i morgentimerne. Derefter bliver det lagt i vand i to uger for at bliver renset, og så skal det soltørre ligeså længe, før det bliver skåret ud i strimler og flettet. Jeg har fået lov til at besøge kvinderne, og jeg glæder mig, til I skal møde dem.

Containeren bliver fyldt til bristepunktet. Og der blev endda plads til lidt ekstra skamler og bakker.

En vigtig dato

Mens jeg skriver, står vores container, container FCIU 52661022GI altså i Singapore. En havn, der i 2018 håndterede, hvad der svarer til 26,6 millioner 20 fods containere. I år bliver vores en af dem. Om seks dage, den 12. januar klokken 22 om aftenen, stævner skibet Louvre ud fra havnen med kurs mod Hamborg og derefter Copenhagen, Staden. Selv om Louvre skal sejle og ikke køre, kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad min far altid siger, når vi sætter os i bilen: “Kør forsigtigt. Du har en dyrebar last ombord.”

Se andre blog-indlæg

De fem mest læste blogindlæg

De fem mest læste blogindlæg

De fem mest læste blogindlæg Her på bloggen skriver jeg løbende om processen – fra bestillinger bliver lagt, til håndværkerne er i gang og tingene er hjemme på lageret i Danmark. Men i 2021 begyndte jeg også at interviewe inspirerende mennesker, jeg har mødt på min...

Her er mine tre juleønsker

Her er mine tre juleønsker

Her er mine tre juleønskerJeg husker tydeligt den dag i marts 2020, hvor vi fik besked fra pigernes skole her i Ubud. Den ville lukke ned to dage før forårs-ferien på grund af den nye virus fra Kina. “See you after the break,” sluttede skolelederen og vi tænkte: Nå...

Copy link
Powered by Social Snap